teisipäev, 10. märts 2009

Kuidas tappa haigust


Head sõbrad, olen olnud pikalt haige ja sellest ka pisuke paus. Eelkõige on mul muidugi blogi suhtes südamel, et kiituseta on jäänud eelmisele sissekandele lisatud kaks vaimukat luuletust. Aitäh A! Lennuka sõna ja terava sule suhtes on mul endiselt suur nõrkus!

Aga haigusest ei räägi ma mitte vabandamise pärast, vaid sel üks teine mõte ka. Kuidagi hirmutavalt mõjub mulle see, et iga ringiliikuv viirus just minu maha murrab. Olen hakanud vaikselt mõtlema, et äkki oleks mõttekam ennetada, mitte rivist väljas olla ja ravida.

Täna toimus Sihtasutus dr Ruta Kruuda Fondi mälestusloeng. Dr Ruta Kruuda Fondi missiooniks on tegeleda rahvatervisega ja seekord räägiti eestlaste tervisest läbi toitumise vaatenurga.

Usun, et ettekanded jõuavad varsti ka fondi kodulehele, nii et ümber jutustama ammutatud tarkust ei hakka.

Vaid niipalju, et eestlaste tervise kohta mainis põhiettekande teinud doktor Anne-Reet Ilves Annunziata, et meie oodatav eluiga 71,4 aastaga on maailma pingereas alles 105ndal kohal. Paradoks, aga riigid, kes oma kodanikest ei hooli, näevad, et riigile ongi odavam pigem nooremas eas surnud inimene kui kehva tervise juures rauk. Kui 2008. aastal peavad Euroopa Liidus ühte vanaduspensionäri üleval neli tööealist, siis aastaks 2060 on vahekord vaid 2 töötavat inimest ühe pensioneerunu kohta.

Siiski kalliks teeb pika eluea vaid see, et väga kallis on ravida inimest, kes on juba haige. Palju odavam on haigusi ennetada. Ehk pikk eluiga peaks tähendama ka pikka tegusat ja tervet elu.

Ennetuse seisukohalt on suurimateks terviseohtudeks alkohol, vähene füüsiline aktiivsus, suitsetamine ning ülekaal.

Need pahed kipuvad inimesele külge aina õrnemas koolilapseeas, eriti aga halvad toitumisharjumused. Seetõttu olen veendunud, et soe koolitoit kõigile eesti koolilastele, toob meie riigile kordades enam kasu, kui neelab riigieelarvest kroone.

Muuseas, kel aega ja huvi, siis eluea kalkulaatoriga saate välja rehkendada, palju tänase eluviisiga veel elada on jäänud. Mina näiteks võin loota veel 66 aastale, aga ilmselt vajab tänase hea stardipositsiooni elluviimine siiski senisest enama tähelepanu pööramist oma tervisele. Ma ei taha ju elada kaua, vaid täis elujõudu. Vaid vaimust ei aita ja tundub, et seekordne uusaastalubadus, mis puudutas üksnes raamatute lugemist, oli siiski liiga mugav.

Kommentaare ei ole: